Szatnie pracownicze zgodne z BHP
Spory wpływ na działalność każdej firmy mają przepisy BHP dotyczące warunków wykonywania zadań przez pracowników. Obejmują one wiele zagadnień, w tym sposoby organizacji szatni. Na jakie kwestie trzeba zwracać uwagę podczas ich urządzania? Podpowiadamy!
Co o szafkach pracowniczych mówią przepisy?
Najważniejszym wyznacznikiem sposobu zagospodarowania szatni dla zatrudnionych osób są oczywiście przepisy prawa. W tym przypadku kluczowe jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku, w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z nimi, obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie odpowiedniej przestrzeni do przechowywania odzieży własnej i roboczej, wyposażonej w szafki ubraniowe. Dodatkowo szatnia musi się znajdować w takiej lokalizacji, by do stanowiska pracy można było dotrzeć bez wychodzenia za zewnątrz. Powinna ona być też sucha i odpowiednio oświetlona. Obecnie wyróżnia się cztery typy szatni wyposażonych w szafy pracownicze:
-
Szatnie odzieży własnej – wyposażone w wieszaki, półki na buty oraz miejsca do siedzenia. W nich pozostawiana jest garderoba prywatna.
-
Przebieralnia odzieży roboczej i ochronnej – posiadające indywidualne szafki na ubrania BHP dla pracowników. Stosowane w sytuacji, gdy praca wiąże się z dużym zabrudzeniem ubrań wykorzystywanych w pracy.
-
Szatnie podstawowe – tworzy się je w sytuacji, gdy praca nie wiąże się z dużymi zabrudzeniami. W ich przypadku zarówno odzież własna, jak i robocza są przechowywane w jednej skrytce ubraniowej.
-
Przebieralnie przepustowe – są one niejako połączeniem 1 i 2 typu, które rozdzielone są zespołem sanitarnym z prysznicami. Rozwiązanie takie wykorzystuje się w przypadku pracy związanej z użyciem środków silnie brudzących, trujących czy intensywnie pylących.
Oprócz wymagań ogólnych przepisy stanowią też szereg norm szczegółowych dotyczących umeblowania i wyposażenia miejsc przechowywania odzieży. Jednym z najważniejszych ich elementów są jednak prawie zawsze metalowe szafki.
Szafy robocze ubraniowe – jakie normy powinny spełniać?
Co jasne, także wielkość i wyposażenie szafek pracowniczych są dość szczegółowo opisane – w tym przypadku w Polskich Normach (PN-75M-78711). Ich wysokość powinna wynosić 1800 mm, szerokość 480 mm, a głębokość 400 mm. Ponadto każda z nich musi być przedzielona w połowie metalową przegrodą oraz posiadać drążek, półkę i wieszak. Zdziwienia nie powinien wywoływać również fakt, że wszystkie szafki na ubrania są metalowe – gdyż takie są wymagania materiałowe w tej kwestii. W tym miejscu trzeba także dodać, że szczegółowe warunki techniczne określające wyposażenie i wielkości skrytek na odzież mogą się nieco różnić, w zależności od branży.
Na co zwracać uwagę podczas zakupu wyposażenia do szatni zgodnej z BHP?
Dobra szafa ubraniowa powinna jednak nie tylko spełniać minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, ale też po prostu odpowiadać potrzebom pracowników. Tylko odpowiednio zaprojektowana i wyposażona szatnia zapewni odpowiednią wygodę oraz komfort, które z pewnością wpływają pozytywnie na przebywające w niej osoby. Przed zamówieniem warto także zwrócić uwagę na jakość ich wykonania, a także zamontowane wyposażenie. Najtańsze dostępne na rynku produkty są bowiem z reguły bardzo słabo wykonane, co drastycznie obniża ich użyteczność. Urywające się wieszaki, zacinające zamki czy ciągle trzeszczące drzwi z pewnością bardzo szybko staną się poważnym problemem. Dlatego warto kupować sprawdzone szafki BHP z naszego sklepu Tm24.pl!